Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur


Sparkplug

Citaat van: Parera op 04/12/2018 | 13:44 uur
Het F-35 project is afgerond voor Nederland (ontwikkelings fase) en ook in de toekomst moet onze militaire vliegtuig industrie werk hebben. Dat kan alleen als we blijven mee doen met dit soort projecten. En de KLU heeft misschien wel interesse in een twin engine toestel voor de toekomst naast de F-35. Zowel de Britten als Italianen hebben straks de F-35 rondvliegen en werken samen aan de Tempest en die moet vanaf 2035 - 2040 rondvliegen. Ik verwacht dan dat dit toestel aansluit op de F-35 en ook heel goed er naast kan opereren.

Ook de groeiende spanningen in de wereld zullen meespelen in de mogelijkheid voor 2 fighter types. Als we straks de 37 F-35's kunnen uitbreiden naar 3 Squadorons + 6 trainers (51/52 kisten) kunnen we misschien ook nog 2 Squadrons uitrusten met de Tempest (36 kisten).

Ook al kopen we ze zelf niet, mee doen in dit project is belangrijk voor het behoud van onze kennis en industrie.

Alleen de beginfase van de F-35 wordt na afronding van de IOT&E fase afgesloten, maar de ontwikkeling blijft parallel aan het gebruik doorlopen.

Denk dat op dit moment het Nederlandse bedrijfsleven en de KLu nog als apart moet worden gezien. Het hele Tempest project is nog zo pril en het is maar de vraag of het op de wensen van de KLu aansluit.

En wie weet zit team FCAS en team Tempest straks alsnog bij elkaar.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#2890
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/12/2018 | 13:38 uur
Steve Trimble‏ @TheDEWLine 

Spain announces intention to join France and Germany's project to develop a next generation fighter, the adds that Italy and the Netherlands are joining Team Tempest.

España insta su participación como socio de pleno derecho en el futuro caza europeo

http://www.defensa.gob.es/gabinete/notasPrensa/2018/12/DGC-181203-caza-europeo-ngws.html

Het F-35 project is afgerond voor Nederland (ontwikkelings fase) en ook in de toekomst moet onze militaire vliegtuig industrie werk hebben. Dat kan alleen als we blijven mee doen met dit soort projecten. En de KLU heeft misschien wel interesse in een twin engine toestel voor de toekomst naast de F-35. Zowel de Britten als Italianen hebben straks de F-35 rondvliegen en werken samen aan de Tempest en die moet vanaf 2035 - 2040 rondvliegen. Ik verwacht dan dat dit toestel aansluit op de F-35 en ook heel goed er naast kan opereren.

Ook de groeiende spanningen in de wereld zullen meespelen in de mogelijkheid voor 2 fighter types. Als we straks de 37 F-35's kunnen uitbreiden naar 3 Squadorons + 6 trainers (51/52 kisten) kunnen we misschien ook nog 2 Squadrons uitrusten met de Tempest (36 kisten).

Ook al kopen we ze zelf niet, mee doen in dit project is belangrijk voor het behoud van onze kennis en industrie.

Ook Belgie gaat geld steken in een 6th gen fighter, dat kan de Frans-Duitse zijn of de Tempest. Als ze slim zijn komen ze met Nederland mee naar de Tempest en kunnen we misschien ook de Zweden hier bij betrekken. Een mooi team ; VK, Italië, Nederland, België en Zweden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Steve Trimble‏ @TheDEWLine 

Spain announces intention to join France and Germany's project to develop a next generation fighter, the adds that Italy and the Netherlands are joining Team Tempest.

España insta su participación como socio de pleno derecho en el futuro caza europeo

http://www.defensa.gob.es/gabinete/notasPrensa/2018/12/DGC-181203-caza-europeo-ngws.html



Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Chili moderniseert 'Nederlandse' F-16's

De Chileense Minister van Defensie, Alberto Espina, liet deze week weten dat de regering akkoord heeft gegeven voor het moderniseren van de F-16's van de Chileense luchtmacht. Met deze geplande upgrade kunnen de gevechtstoestellen nog zo'n twintig jaar langer in dienst blijven.

Tweedehands
De te moderniseren F-16's zijn 'tweedehandsjes' die Chili van Nederland heeft overgenomen. Ter vervanging van hun vloot Mirage 50 en 5M straaljagers keken de Chilenen eind 2004 naar Nederland. In oktober 2005 werd groen licht gegeven voor de aanschaf van elf F-16A's en zeven F-16B's die overtallig waren bij de Koninklijke Luchtmacht. Alle achttien F-16's waren reeds gemoderniseerd naar de MLU (Mid Life Update) standaard en werden tussen augustus 2006 en september 2007 naar Chili gevlogen.

Peace Amstel
Kort daarna werd onder de naam 'Peace Amstel II' wederom een batch van overtallige F-16's geleverd aan Chili. Dit maal waren het achttien 'single seat' F-16A's die ook al waren voorzien van de MLU-update. Deze toestellen zijn tussen 2010 en mid-2011 geleverd. De totaal 36 ex-KLU F-16's vormen samen met tien nieuwgebouwde F-16's (zes F-16C's en vier F-16D's), de voornaamste luchtverdediging van dit langgerekte Zuid-Amerikaanse land.

Upgrade
Alhoewel de precieze details omtrent de modernisering nog niet bekend zijn, heeft het Israelische Elbit Systems begin dit jaar wel een presentatie gegeven aan de Chileense luchtmacht. Het Israelische bedrijf presenteerde toen verschillende producten en diensten gerelateerd aan het onderhoud en modernisering van de F-16. Onderwerpen die aan bod kwamen waren onder andere de logistieke ondersteuning, modificatie van het Heads Up Display (HUD), het geïntegreerd helmgemonteerd richtsysteem (Joint Helmet Mounted Cueing System), de eventuele aanschaf van een simulator en ondersteuning van de APG-66(V2) en APG-68(V9) radarsystemen.

Modernisering
Israeli Aerospace Industries (IAI) heeft dit jaar ook de mogelijkheden rondom de modernisering van de F-16 getoond. Het Amerikaanse bedrijf ViaSat is eveneens in gesprek geweest met leiders binnen de Chileense Luchtmacht. Vertegenwoordigers van het bedrijf lieten verschillende opties voor modernisering rondom het Link-16 datasysteem zien. Dit is een militair tactisch datalink netwerk dat gevechtsvliegtuigen een near-real time tactisch overzicht van een bepaald gebied laat zien. Het is in gebruik is bij verschillende NAVO-landen en andere landen die daarvoor toestemming hebben gekregen; Chili is hier dus één van.

Jane's
Het gezaghebbende defensietijdschrift Jane's schreef vorig jaar al dat de Chileense Luchtmacht de mogelijkheden van modernisering van de huidige F-16 vloot aan het bekijken was. Volgens de planning zouden alle 46 toestellen uiterlijk in 2030 moderniseerd zijn.

[Bron: upinthesky.nl ]

Kaaskop2

Citaat van: Parera op 27/11/2018 | 09:40 uur
Als ik het zo even lees is de order dus 42x F-35A + 58x F-35B dat zijn geen kleine aantallen. En dan ook nog eens 100 F-15's upgraden en deze ernaast houden, Japan neemt haar defensie tenminste serieus.

Vergeet niet dat de bevolking van Japan zeven zo groot is als die van Nederland en de economie zes keer. Als je daar rekening mee houdt, komt het dicht in de buurt van de 37 F-35 van NL.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/11/2018 | 11:18 uur
Bij een "echte" carrier zou men vermoedelijk niet de Britse (wat mij betreft foutieve) keuze maken en gaan voor een CATOBAR = F35C.

Ik zie de Japanners niet gaat voor een of meerdere 65K ton+ carriers, wel voor 30-40K ton LHD's.

''echte carrier'' is dan misschien een fout woord maar ''purpose build'' is dan beter passend. En ja een 30 - 40 k ton LHD/LHA is iets dat goed past binnen de plannen van Japan.
Eerder dit jaar hebben ze hun eerste ''mariniers'' eenheid heropgericht sinds het einde van ww2, het plan is om een eenheid te creëren vergelijkbaar met een Amerikaanse Marine Expeditionary Unit (MEU).

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_expeditionary_unit

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 27/11/2018 | 10:53 uur
Ik verwacht ook dat als Japan de F-35B keuze doorzet dat er een of twee ''echte'' aircraft carriers gaan komen op termijn


Bij een "echte" carrier zou men vermoedelijk niet de Britse (wat mij betreft foutieve) keuze maken en gaan voor een CATOBAR = F35C.

Ik zie de Japanners niet gaat voor een of meerdere 65K ton+ carriers, wel voor 30-40K ton LHD's.