Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur



Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Chili moderniseert 'Nederlandse' F-16's

De Chileense Minister van Defensie, Alberto Espina, liet deze week weten dat de regering akkoord heeft gegeven voor het moderniseren van de F-16's van de Chileense luchtmacht. Met deze geplande upgrade kunnen de gevechtstoestellen nog zo'n twintig jaar langer in dienst blijven.

Tweedehands
De te moderniseren F-16's zijn 'tweedehandsjes' die Chili van Nederland heeft overgenomen. Ter vervanging van hun vloot Mirage 50 en 5M straaljagers keken de Chilenen eind 2004 naar Nederland. In oktober 2005 werd groen licht gegeven voor de aanschaf van elf F-16A's en zeven F-16B's die overtallig waren bij de Koninklijke Luchtmacht. Alle achttien F-16's waren reeds gemoderniseerd naar de MLU (Mid Life Update) standaard en werden tussen augustus 2006 en september 2007 naar Chili gevlogen.

Peace Amstel
Kort daarna werd onder de naam 'Peace Amstel II' wederom een batch van overtallige F-16's geleverd aan Chili. Dit maal waren het achttien 'single seat' F-16A's die ook al waren voorzien van de MLU-update. Deze toestellen zijn tussen 2010 en mid-2011 geleverd. De totaal 36 ex-KLU F-16's vormen samen met tien nieuwgebouwde F-16's (zes F-16C's en vier F-16D's), de voornaamste luchtverdediging van dit langgerekte Zuid-Amerikaanse land.

Upgrade
Alhoewel de precieze details omtrent de modernisering nog niet bekend zijn, heeft het Israelische Elbit Systems begin dit jaar wel een presentatie gegeven aan de Chileense luchtmacht. Het Israelische bedrijf presenteerde toen verschillende producten en diensten gerelateerd aan het onderhoud en modernisering van de F-16. Onderwerpen die aan bod kwamen waren onder andere de logistieke ondersteuning, modificatie van het Heads Up Display (HUD), het geïntegreerd helmgemonteerd richtsysteem (Joint Helmet Mounted Cueing System), de eventuele aanschaf van een simulator en ondersteuning van de APG-66(V2) en APG-68(V9) radarsystemen.

Modernisering
Israeli Aerospace Industries (IAI) heeft dit jaar ook de mogelijkheden rondom de modernisering van de F-16 getoond. Het Amerikaanse bedrijf ViaSat is eveneens in gesprek geweest met leiders binnen de Chileense Luchtmacht. Vertegenwoordigers van het bedrijf lieten verschillende opties voor modernisering rondom het Link-16 datasysteem zien. Dit is een militair tactisch datalink netwerk dat gevechtsvliegtuigen een near-real time tactisch overzicht van een bepaald gebied laat zien. Het is in gebruik is bij verschillende NAVO-landen en andere landen die daarvoor toestemming hebben gekregen; Chili is hier dus één van.

Jane's
Het gezaghebbende defensietijdschrift Jane's schreef vorig jaar al dat de Chileense Luchtmacht de mogelijkheden van modernisering van de huidige F-16 vloot aan het bekijken was. Volgens de planning zouden alle 46 toestellen uiterlijk in 2030 moderniseerd zijn.

[Bron: upinthesky.nl ]

Kaaskop2

Citaat van: Parera op 27/11/2018 | 09:40 uur
Als ik het zo even lees is de order dus 42x F-35A + 58x F-35B dat zijn geen kleine aantallen. En dan ook nog eens 100 F-15's upgraden en deze ernaast houden, Japan neemt haar defensie tenminste serieus.

Vergeet niet dat de bevolking van Japan zeven zo groot is als die van Nederland en de economie zes keer. Als je daar rekening mee houdt, komt het dicht in de buurt van de 37 F-35 van NL.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/11/2018 | 11:18 uur
Bij een "echte" carrier zou men vermoedelijk niet de Britse (wat mij betreft foutieve) keuze maken en gaan voor een CATOBAR = F35C.

Ik zie de Japanners niet gaat voor een of meerdere 65K ton+ carriers, wel voor 30-40K ton LHD's.

''echte carrier'' is dan misschien een fout woord maar ''purpose build'' is dan beter passend. En ja een 30 - 40 k ton LHD/LHA is iets dat goed past binnen de plannen van Japan.
Eerder dit jaar hebben ze hun eerste ''mariniers'' eenheid heropgericht sinds het einde van ww2, het plan is om een eenheid te creëren vergelijkbaar met een Amerikaanse Marine Expeditionary Unit (MEU).

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_expeditionary_unit

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 27/11/2018 | 10:53 uur
Ik verwacht ook dat als Japan de F-35B keuze doorzet dat er een of twee ''echte'' aircraft carriers gaan komen op termijn


Bij een "echte" carrier zou men vermoedelijk niet de Britse (wat mij betreft foutieve) keuze maken en gaan voor een CATOBAR = F35C.

Ik zie de Japanners niet gaat voor een of meerdere 65K ton+ carriers, wel voor 30-40K ton LHD's.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 27/11/2018 | 10:43 uur
Als het zo lastig is, heeft het voor Japan dan nog wel zin om een ski-jump te plaatsen?

De vraag is of het nodig is? De Italiaanse LHD Trieste heeft ook geen skyjump maar kan ook F-35B's dragen, het zijn er maar 10 maar ze kunnen wel gebruikt worden voor deze taak. Ook de Amerikanen hebben geen skyjumps op hun LHD/LHA's.

Ik verwacht ook dat als Japan de F-35B keuze doorzet dat er een of twee ''echte'' aircraft carriers gaan komen op termijn of het plan van het kopen van 1 Wasp klasse schip is nog een mogelijkheid al zou ik gaan voor een nieuwe America klasse. Japan heeft ook genoeg kennis om zelfstandig een ontwerp te ontwikkelen en te bouwen dat past beter in hun ''plaatje''.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/11/2018 | 10:02 uur
Volgens Japanse studies is het ombouwen van het schip naar skyjump lastig omdat er een zware (OQQ-23) boeg sonar onder het schip zit. Als hier ook een skyjump geplaatst is heeft het schip een te groot gewicht op de boeg. De hangaar heeft een afmeting van 245 x 38 m (9310 m2), deze kan afgesloten worden in een voorste en achterste hangaar d.m.v. een brandwerende deur.
Beide liften kunnen 30 ton bewegen dat is genoeg voor de F-35B en V-22.

Als het zo lastig is, heeft het voor Japan dan nog wel zin om een ski-jump te plaatsen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#2875
Citaat van: Sparkplug op 27/11/2018 | 09:46 uur
Het is volgens het bericht 42 x F-35A + 100 x F-35. Daarvan is nog niet bekend hoeveel -A en -B het zijn.

Je hebt gelijk.
Als ik het zo lees willen ze hun huidige 200 F-15's upgraden, dit is mogelijk met ongeveer 100 van de F-15's de andere 100 moeten vervangen worden door de F-35.
Dan kan het een mix worden van  50x F-35 en 50x F-35B maar het kan ook een klein aantal B's worden (waar ik eerder vanuit ga).

Ik zie voor Japan een vergelijkbaar aantal als Turkije of Italië 30 a 40 F-35B's om te beginnen.

Volgens Japanse studies is het ombouwen van het schip naar skyjump lastig omdat er een zware (OQQ-23) boeg sonar onder het schip zit. Als hier ook een skyjump geplaatst is heeft het schip een te groot gewicht op de boeg. De hangaar heeft een afmeting van 245 x 38 m (9310 m2), deze kan afgesloten worden in een voorste en achterste hangaar d.m.v. een brandwerende deur.
Beide liften kunnen 30 ton bewegen dat is genoeg voor de F-35B en V-22.

Huzaar1

Er zullen overal nog bestellingen volgen.

Naast Japan ook Engeland, nu zal misschien zelfs Duitsland de F-35 aanschaffen, NL gaat haar orders ook verhogen, dat mag bijna wel hardop worden geroepen, Ik zie België er zelfs nog wat bij bestellen, Denemarken volgt dan snel.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"